Nye metoder for bedre holdbarhet og miljøvennlig transport av lakseprodukter

21 oktober 2022
Sal 2

Nye metoder for bedre holdbarhet og miljøvennlig transport av lakseprodukter

Norsk laks blir distribuert fersk over store deler av verden. Avstanden og betalingsviljen til deler av markedet er så stor at det er tatt i bruk fly for å kunne tilby fersk laks av god kvalitet til de fjerneste markedene. I 2019 ble over 200 000 tonn med laks eksportert med fly fra Norge, der Asia er det markedet med høyest volum, og over 75 % av denne fisken eksporteres hel sløyd (head-on-gutted, HOG). Når laks fraktes med fly til fjerne markeder (Asia/Amerika), så vil frakten mer enn doble klimautslippet for laksens livssyklus. For frakten isolert sett, vil flyfrakt gi ca 15 ganger høyere utslipp enn båtfrakt til Shanghai. For å gjøre laks mer miljømessig bærekraftig må man vurdere hvilke metoder man kan anvende for å redusere miljøbelastningen. F.eks. forlenget holdbarhet gir mulighet til tregere transport. Det aller viktigste for å forlenge holdbarheten til laks er å senke temperaturen. Dette senker både veksthastigheten til bakterier og reaksjonshastigheten til enzymer. Superkjøling senker temperaturen i laksen til eller under det initiale frysepunktet til laks, der fisken fremdeles er fersk, men holdbarheten er ikke lang nok til at man kan transportere laksen med båt til Asia. Superkjøling av laks, slik at man slipper is i kassene under transport, sparer energibruk i produksjonen. Lite eller ingen is i kassene gir imidlertid enda større effekt gjennom bedre utnyttelse av transporten: høyere vekt i kassene kan gi 15-20 % reduksjon i behovet for transport og emballasje og tilsvarende forbedringer i klimautslipp og økonomi knyttet til transport.  Frysing gir absolutt lengst holdbarhet. Riktig utført innfrysing, lagring, emballering og tining gir produkter som er sammenlignbar med ferske produkter. Forsøk i prosjektet viser at raskt innefrossen laksefilet, som er lagret ved -30 °C i opptil 4 måneder, innehar veldig like kvalitetsegenskaper som fersk laksefilet, og et slikt innfrysings og lagringsregime kan gi en filetkvalitet som kan være et godt alternativ til fersk filet. Norske forbrukere fant ingen forskjell på frossen/tint laks og fersk laks i en blindtest. Forsøk med subkjøling (-1 °C) av laks før innfrysing gir et produkt av bedre kvalitet enn tradisjonell kjøling med is. Undersøkelser gjort i prosjektet viser at det finnes både utfordringer og muligheter for å erstatte fersk med tint laks i Japan. Høy preferanse for fersk laks, lite fokus på CO2-avtrykk blant forbrukere og lavere betalingsvilje for tint versus fersk ble nevnt som barrierer. En japansk aktør mente det vil være vanskelig å erstatte all fersk laks med tint laks, men at det burde være mulig å erstatte noe om pris og kvalitet var tilfredsstillende. Forbrukerundersøkelser viser at forbrukerne fra USA og Japan hadde ulike assosiasjoner og holdninger til fersk og tint laks. Betalingsvilligheten for tint laks var 30 % lavere i begge markedene. En segmenteringsanalyse viste at det finnes en gruppe miljøbevisste forbrukere i begge markedene som ønsket laks med lavt karbonavtrykk. Dette segmentet virker å være svært interessant som målgruppe for tint laks. Prosjektet viser at det det er mulig å senke miljøbelastningen til laks, både ved lengre og kortere transport. Frysing kan være et godt alternativ, men det er utfordringer knyttet til forbrukeroppfatning.

21 oktober 09:15-09:30